Nama   : Roti Canai Khalid

Umur    : -

Ahli       :  2019

 

Latar belakang

Roti Canai Khalid Telah memulakan Perniagaan Sejak 6 tahun lalu

Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan PI1M

Permulaan perniagaan beliau agak sederhana kerana hanya Meniaga Di hadapan rumah serta tidak dapat sambutan kerana tidak banyak iklan perniagaan nya di lakukan. pelanggan beliau hanyalah dari kalangan rakan – rakan dan penduduk setempat .

Selepas penggunaan ICT/ penglibatan PI1M

Selepas melalui kelas latihan keusahawanan yang dibimbing oleh Pusat Internet Kubang Halban, beliau mempromosikan perniagaan beliau menggunakan Facebook. Kini pelanggan beliau dari pelbagai tempat datang Menikmati Sarapan di Kedai beliau.

Bagaimana PI1M membantu perkembangan perniagaan/ peningkatan tahap kemahiran ICT

Selepas menghadiri kelas usahawan di Pusat Internet, dan mempraktikkan dengan mempromosikan perniagaan beliau menggunakan Media Sosial (Facebook). 

Nama   : Aiskrim Oghang Kita

Umur    : -

Ahli       :  2019

 

Latar belakang

Aiskrim Oghang Kite Telah memulakan Perniagaan Sejak 3 tahun lalu

 

Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan PI1M

Permulaan perniagaan beliau agak sederhana kerana hanya melakukan dirumah serta tidak dapat sambutan kerana kekurangan peralatan . pelanggan beliau hanyalah dari kalangan rakan – rakan .

 

Selepas penggunaan ICT/ penglibatan PI1M

Selepas melalui kelas latihan keusahawanan yang dibimbing oleh Pusat Internet Kubang Halban, beliau mempromosikan perniagaan beliau menggunakan Facebook. Kini pelanggan beliau dari seluruh negeri yang mana mereka mengetahui servis beliau melalui Facebook. 

 

Bagaimana PI1M membantu perkembangan perniagaan/ peningkatan tahap kemahiran ICT

 

-       Selepas menghadiri kelas usahawan di Pusat Internet, dan mempraktikkan dengan mempromosikan perniagaan beliau menggunakan Media Sosial (Facebook). 

 

Latar belakang

 

Aiskrim Oghang Kite Telah memulakan Perniagaan Sejak 3 tahun lalu

 

Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan PI1M

 

Permulaan perniagaan beliau agak sederhana kerana hanya melakukan dirumah serta tidak dapat sambutan kerana kekurangan peralatan . pelanggan beliau hanyalah dari kalangan rakan – rakan .

 

Selepas penggunaan ICT/ penglibatan PI1M

 

Selepas melalui kelas latihan keusahawanan yang dibimbing oleh Pusat Internet Kubang Halban, beliau mempromosikan perniagaan beliau menggunakan Facebook. Kini pelanggan beliau dari seluruh negeri yang mana mereka mengetahui servis beliau melalui Facebook.

 

 

Apa yang dipelajari melalui PI1M

 

-       Mempelajari teknik pemasaran online terutamanya menggunakan Facebook

-       Latihan Keusahawanan

-        

Bagaimana PI1M membantu perkembangan perniagaan/ peningkatan tahap kemahiran ICT

-       Selepas menghadiri kelas usahawan di Pusat Internet, dan mempraktikkan dengan mempromosikan perniagaan beliau menggunakan Media Sosial (Facebook).

 

Nama   : Abdul karim Bin Saad

Umur    : 54

Ahli       :  2019

Latar belakang

Memulakan perniagaan menjual laksa sejak dari tahun 1994 secara kecil –kecilan di lokasi berdekatan Jam Besar Kuala Kangsar dan beliau mula mengorak langkah memulakan perniagaan katering pada 2000. Kini beliau telah berubah lokasi perniagaan di kawasan lembah Kuala Kangsar. Beliau juga pernah menerima tempahan dari pihak istana jika terdapat keraian di Bukit Chandan.

Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan PI

Sekadar bergantung kepada pelanggan yang datang ke gerai beliau dan tiada promosi yang dilakukan.

Selepas penggunaan ICT/ penglibatan PI

Penggunaan Facebook telah membantu menambah bilangan pelanggan beliau. Ini kerana rangkaian yang lebih meluas dan tidak memerlukan modal yang besar. Malahan gambar nampak lebih cantik dan mudah di paparkan dan dipromosikan.

 

Bagaimana PI membantu perkembangan perniagaan/ peningkatan tahap kemahiran ICT

Bermula dengan penggunaan komputer, dan seterusnya cara menyunting gambar produk sama ada di komputer mahupun di telefon pintar beliau. Sangat mudah dan membantu beliau yang tidak begitu mahir dalam bidang tersebut.

Nama   : Muhammad Farhan Bin Shahriman

Umur    : 31

Ahli       :  2018

 

Latar belakang

Muhammad Farhan Bin Shahriman telah memulakan perniagaan sejak 4 tahun lalu iaitu pada tahun 2011, bermula dari rumah hingga beliau menyewa bangunan dan menggajikan 2 orang perkerja sehingga kini.

Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan PI

Permulaan perniagaan beliau agak sederhana kerana hanya melakukan dirumah serta tidak dapat sambutan kerana kekurangan peralatan . pelanggan beliau hanyalah dari kalangan rakan – rakan .

Selepas penggunaan ICT/ penglibatan PI

Selepas melalui kelas latihan keusahawanan yang dibimbing oleh Pusat Internet Kg Kubang Halban, beliau mempromosikan perniagaan beliau menggunakan Facebook. Kini pelanggan beliau dari seluruh negeri yang mana mereka mengetahui servis beliau melalui Facebook.

Bagaimana PI membantu perkembangan perniagaan/ peningkatan tahap kemahiran ICT

Selepas menghadiri kelas usahawan di Pusat Internet, En Farhan telah mempraktikkan dengan mempromosikan perniagaan beliau menggunakan media 

Nama   : Nursyahira Bt Ahmad Zamri

Umur    : 23

Ahli       :  2019

 

Latar belakang

Merupakan anak bongsu daripada 4 adik beradik.Pelajar lepasan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Bangi.Bertugas sebagai guru ganti di sekolah-sekolah daerah Kuala Kangsar dan Sungai Siput. Mengikut jejak langkah kakak-kakaknya yang aktif dalam perniagaan secara atas talian sebagai sumber pendapatan sampingan.

Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan PI1M

Menjual kepada rakan-rakan dan saudara mara serta jiran. Hanya dibuat jika berkelapangan maka agak lambat untuk menghabiskan stok produk jualan beliau.

Selepas penggunaan ICT/ penglibatan PI1M

Teknologi yang terkini memudahkan para peniaga untuk mendapat pelanggan tanpa perlu keluar mencari pelanggan mereka. Beliau menjadikan perniagaan atas talian ini sebagai pendapatan sampingan. Tambahan pula dengan adanya sosial media amat mudah untuk beliau membuat urusniaga dengan pelanggan beliau di mana jua.

Bagaimana PI1M membantu perkembangan perniagaan/ peningkatan tahap kemahiran ICT

Disebabkan beliau sudah mahir menggunakan media sosial, petugas Pusat Internet hanya memberi panduan untuk beliau untuk meletakkan gambar produk dan strategi pemasaran yang dapat menarik minat pembeli. Memperkenalkan juga MyShop kepada beliau sebagai satu medium mempromosikan produk beliau.